Waarom NNZ verpakkingen?

  • Wereldwijde dekking
  • Focus op lokaal
  • Breed assortiment
  • Innovatieve trendsetter
  • Verpakking op maat
  • Betrouwbaar en ethisch
  • Duurzaam en sociaal ingesteld
Informatie aanvraag

Koopt de consument zacht fruit in een verpakking op basis van duurzaamheid of op prijs? deel 3/3

Deel 3: Koopgedrag

De kijk van de consument op duurzame verpakkingen en aankoopgedrag

Hoe belangrijk is duurzaamheid en duurzame verpakking echt voor consumenten? Koopt de consument naar wat hij zegt te doen? Wat zegt de consument belangrijk te vinden en hoe handelt de consument in een gesimuleerde verkoop situatie.

Om antwoord op deze vragen te krijgen heeft NNZ, marktleider in verpakkingen voor groenten en fruit, hiervoor recentelijk grootschalig onderzoek (ruim 300 interviews én 11.700 aankoop simulaties) gedaan in Duitsland. NNZ heeft deze studie gedaan met verpakkingen voor blauwe bessen en aardbeien. Op het European Packaging Forum in Düsseldorf zijn de eerste resultaten van het onderzoek naar aardbeien en aardbeienverpakkingen gepresenteerd en enthousiast ontvangen.

In een serie van 3 artikelen delen we de resultaten van het onderzoek. In deel 1 deelden we de kijk van de consument op duurzaamheid en duurzame verpakkingen en de toetsten we de kennis hiervan bij de consument. In deel 2 deelden we de resultaten van de het onderzoek naar de emotionele impact van aardbeien en de emotionele en rationele criteria bij de aankoop van aardbeien.

Hier, in deel 3, bespreken we de resultaten van het onderzoek naar het koopgedrag van de consument.

In de koopsimulatie zonder prijs en verpakkingsinformatie geven 55% van de consumenten aan dat hun eerste keus valt op pulp verpakkingen (met flowpack folie of topseal folie). Daarnaast gaven 30% van de consumenten aan dat men geen voorkeur heeft voor 1 van de verpakkingen en de aardbeien in ongeacht welke verpakking zouden kopen. Hieronder wordt de voorkeur van de consument geïllustreerd, gerangschikt op eerste keus.

Verkoopsimulatie verpakte aardbeien: zonder prijs- en verpakkingsinfomatie in %:

In de daaropvolgende koopsimulatie werden aardbeien in verschillende verpakkingen aangeboden met prijs- en verpakkingsinformatie. Aangezien 61% van de respondenten zei dat ze om ecologische redenen geen producten met een uitgebreide verpakking kochten, is het de vraag in hoeverre deze insteek echt opgevolgd werd tijdens de aankoopbeslissing?

Marketingonderzoekers weten uit ervaring dat consumenten vaak onbewust anders beslissen dan zij (zogenaamd) denken en 'rationeel' zeggen. Als illustratief voorbeeld: de tandpastamarkt zou ook ongeveer drie keer zo groot zijn als gebruikers hun tanden zouden poetsen zo vaak als ze zeggen.

De keuzes die de consumenten maakten tijdens de aankoopsimulatie werden dan ook getoetst aan hun eerdere uitspraken in het onderzoek. Als de keuze van de verpakking significant afweek van de eerder geregistreerde uitspraken werden deze resultaten als niet valide gemerkt – men werd ‘niet geloofd’ - en uit de test gehaald.

In koopsimulaties met informatie over de prijs en de verpakking scoren de plastic PET verpakkingen hoger. De drijfveren voor deze consumenten om aardbeien in plastic verpakkingen te kopen zijn de lagere prijs en de transparantie. Transparantie maakt het mogelijk om de zo zeer gewenste kwaliteit van de aardbeien te controleren! Dit is de 39% van de consumenten die ‘minder groen’ is en geen hogere prijzen voor duurzame verpakkingen accepteert. De pulp en karton verpakkingen daarentegen vervullen de wensen van milieubewuste doelgroepen die wel een hogere prijs willen betalen. Hieronder de resulterende voorkeur van de consument, gerangschikt op eerste keus.

Verkoopsimulatie verpakte aardbeien: met prijs- en verpakkingsinfomatie in %:

De key-insights van het onderzoek zijn:

  • begrippen rond duurzaamheid, zoals "CO2-footprint" en "biologisch afbreekbaar", worden niet volledig begrepen.
  • de consument is slecht geïnformeerd als het gaat om duurzaamheid in het algemeen en duurzaamheid van verschillende verpakkingen.
  • milieukeurmerken hebben nauwelijks invloed hebben op het koopgedrag en 90% van de consumenten wel dat ze graag een eenvoudige uitleg willen op verpakkingen, zodat ze op de juiste manier hun verpakkingsafval kunnen scheiden.
  • aardbeien zijn ten opzichte van appels, druiven, sinaasappelen, blauwe bessen en zelfs kersen het hoogst emotioneel geladen zijn en brengen sterke emoties teweeg.
  • consumenten vinden smaak, kleur, versheid, rijping, textuur, vitamine gehalte en uiterlijk veel belangrijker aankoopcriteria dan dat de aardbeien van ecologische herkomst zijn.
  • Voor een consument zijn alle criteria die de kwaliteit van de aardbeien borgen (berscherming) en tonen (transparantie voor controle) belangrijk, veel belangrijker dan alle ecologische criteria.
  • 30% van de consumenten geeft aan geen voorkeur te hebben voor 1 van de verpakkingen en de aardbeien in ongeacht welke verpakking zouden kopen.
  • pulp en karton verpakkingen daarentegen vervullen de wensen van milieubewuste doelgroepen die wel een hogere prijs willen betalen.
  • drijfveren voor consumenten om aardbeien in plastic verpakkingen te kopen zijn de lagere prijs en de transparantie. Transparantie maakt het mogelijk om de zo zeer gewenste kwaliteit van de aardbeien te controleren! Dit is de 39% van de consumenten die ‘minder groen’ is en geen hogere prijzen voor duurzame verpakkingen accepteert.

NNZ heeft deze studie óók gedaan met blauwe bessen en blauwe bessen verpakkingen. Geïnteresseerd in de resultaten? Neem contact op.

NNZ the packaging network – www.nnz.nl/zachtfruit_verpakkingsonderzoek

NNZ
Robert Stobbelaar
mob: +31 654635313
rstobbelaar@nnz.nl
Aarhusweg 1
9723 JJ Groningen
Nederland

Over NNZ

NNZ is een in verpakkingen gespecialiseerde, internationale onderneming voor klanten uit de AGF-branche en de industrie.  Sinds de oprichting in 1922 heeft het familiebedrijf zich gestaag ontwikkeld tot een organisatie met ongeveer 250 medewerkers en een uitgebreid, mondiaal netwerk van eigen vestigingen en partners. 

De sterkte van dit netwerk zit hem in het vermogen om de competitieve slagkracht te vergroten. De partners in ons netwerk kunnen net als NNZ gekarakteriseerd worden als duurzaam en sociaal, productleiders, klantgericht, innovatief, trendsetters, flexibel en transparant, betrouwbaar en ethisch.

Bij NNZ staan de medewerkers altijd voorop. We zijn ervan overtuigd dat dit leidt tot meer creativiteit en productiviteit en dat is van het grootste belang voor onze klanten, leveranciers en overige stakeholders. We willen op een passievolle en plezierige manier heel persoonlijk werken volgens het plan dat we met elkaar gemaakt hebben. Ons motto is: ‘Together is better’. Samen leveren wij onze klanten duurzaam maatwerk, logistieke oplossingen en innovatie door co-creatie.

Met dochterondernemingen op strategische locaties in de verschillende landen zijn we in staat daaraan tegemoet te komen. We werken samen met onze klanten en een divers team van professionals; specialisten op het gebied van materiaalkennis, voedingsmiddelentechnologie, grafisch ontwerp en marktonderzoek. Met elkaar werken wij aan producten op maat, van concept tot marktintroductie. Voor elke schakel van de keten bieden wij specifiek op de klant gerichte, slimme oplossingen!

Ons standaard assortiment bestaat uit: netzakken, jute zakken, papieren verpakking, geweven PP zakken, films, karton, schalen, PET/PP bekers, AGF emmers, FIBC/Big Bags en palletstabilisatiemateriaal. Daarnaast levert NNZ verpakkingen op maat. Voor alle verpakkingen hanteren wij de hoogste normen als het gaat om duurzaamheid, efficiëntie en voedselveiligheid. Onze klanten profiteren dan ook van onze uitstekende inkoopvoorwaarden en hoogwaardige producten.