Waarom NNZ verpakkingen?

  • Wereldwijde dekking
  • Focus op lokaal
  • Breed assortiment
  • Innovatieve trendsetter
  • Verpakking op maat
  • Betrouwbaar en ethisch
  • Duurzaam en sociaal ingesteld
Informatie aanvraag

Koopt de consument zacht fruit in een verpakking op basis van duurzaamheid of op prijs? deel 2/3

Deel 2 Koopcriteria

De kijk van de consument op duurzame verpakkingen en aankoopgedrag

Hoe belangrijk is duurzaamheid en duurzame verpakking echt voor consumenten? Koopt de consument naar wat hij zegt te doen? Wat zegt de consument belangrijk te vinden en hoe handelt de consument in een gesimuleerde verkoop situatie.

Om antwoord op deze vragen te krijgen heeft NNZ, marktleider in verpakkingen voor groenten en fruit, hiervoor recentelijk grootschalig onderzoek (ruim 300 interviews én 11.700 aankoop simulaties) gedaan in Duitsland. NNZ heeft deze studie gedaan met verpakkingen voor blauwe bessen en aardbeien. Op het European Packaging Forum in Düsseldorf zijn de eerste resultaten van het onderzoek naar aardbeien en aardbeienverpakkingen gepresenteerd en enthousiast ontvangen.

In een serie van 3 artikelen delen we de resultaten van het onderzoek. In deel 1 deelden we de kijk van de consument op duurzaamheid en duurzame verpakkingen en de toetsten we de kennis hiervan bij de consument.

Hier, in deel 2 bespreken we de resultaten van het onderzoek naar de criteria die de aankoopbeslissingen beïnvloeden, aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat is de emotionele impact van fruit en welke associaties hebben consumenten met aardbeien?
  • Wat zijn de belangrijkste emotionele en rationele criteria voor de consument bij de aankoop van aardbeien?

Wat is de emotionele impact van fruit en de associatie met aardbeien?

‘Het hart heeft zijn redenen, die het verstand niet kent’, wist al Blaise Pascal (1647). Hersen onderzoek heeft al lang geleden vastgesteld dat mensen bijna alle beslissingen onbewust en emotioneel nemen, dus niet rationeel. Dit betreft dan natuurlijk ook aankoopbeslissingen en dat is een uitdaging voor marktonderzoekers ‘Koopt een consument ook daadwerkelijk wat hij/zij zegt te gaan kopen’. Daarom heeft NNZ het onderzoek laten uitvoeren door het daarin gespecialiseerde instituut van Dr. Ralf Mayer de Groot

Aangezien emoties ons aankoopgedrag beïnvloeden is er dan ook onderzoek gedaan naar de emotionele impact en de associatie met aardbeien. Hieruit blijkt dat aardbeien ten opzichte van appels, druiven, sinaasappelen, blauwe bessen en zelfs kersen het hoogst emotioneel geladen zijn en sterke emoties teweegbrengen.

Aardbeien worden geassocieerd met gelukkige herinneringen, grandioos zomergevoel, vrienden, liefde, romantiek.

Wat zijn de emotionele aankoopcriteria voor aardbeien?

De belangrijke emotionele criteria voor aardbeien zijn de verrukkelijke smaak, aantrekkelijk rode kleur, versheid, perfecte rijping. Al deze aspecten zijn een maat voor de kwaliteit van de aardbeien. Consumenten vinden deze kwaliteitscriteria veel belangrijker dan dat de aardbeien van ecologische herkomst zijn.

Wat zijn de rationele aankoopcriteria voor aardbeienverpakkingen?

De verpakking moet zorgen voor de bescherming van de aardbeien en moet zicht op de inhoud garanderen, zodat de consument de kwaliteit van de aardbeien kan controleren.

Voor een consument is de het borgen van de kwaliteit van aardbeien door de verpakking veel belangrijker dan alle geanalyseerde ecologische criteria.

Toch geven 61% (zie bovenstaande grafiek) van de geintervieuwden aan bepaalde verpakkingen op basis van ecologische gronden liever niet te kopen. Hier komt de consument met zichzelf in conflict. Een ‘kartonnen- of pulp verpakking die als ‘milieuvriendelijk’ wordt ervaren biedt geen goed zicht op de inhoud. Een plastic verpakking daarentegen wel maar wordt vaak als ‘milieuonvriendelijk’ ervaren. De centrale vraag is nu: ‘Doet de consument wat hi of zij zegt te gaan doen?

In het volgende artikel bespreken we de resultaten van verkoopsimulaties van aardbeienverpakkingen waarmee we deze vraag kunnen beantwoorden.

NNZ heeft deze studie óók gedaan met blauwe bessen en blauwe bessen verpakkingen. Geïnteresseerd in de resultaten? Neem contact op.

NNZ the packaging network – www.nnz.nl/zachtfruit_verpakkingsonderzoek

NNZ
Robert Stobbelaar
mob: +31 654635313
rstobbelaar@nnz.nl
Aarhusweg 1
9723 JJ Groningen
Nederland

Over NNZ

NNZ is een in verpakkingen gespecialiseerde, internationale onderneming voor klanten uit de AGF-branche en de industrie.  Sinds de oprichting in 1922 heeft het familiebedrijf zich gestaag ontwikkeld tot een organisatie met ongeveer 250 medewerkers en een uitgebreid, mondiaal netwerk van eigen vestigingen en partners. 

De sterkte van dit netwerk zit hem in het vermogen om de competitieve slagkracht te vergroten. De partners in ons netwerk kunnen net als NNZ gekarakteriseerd worden als duurzaam en sociaal, productleiders, klantgericht, innovatief, trendsetters, flexibel en transparant, betrouwbaar en ethisch.

Bij NNZ staan de medewerkers altijd voorop. We zijn ervan overtuigd dat dit leidt tot meer creativiteit en productiviteit en dat is van het grootste belang voor onze klanten, leveranciers en overige stakeholders. We willen op een passievolle en plezierige manier heel persoonlijk werken volgens het plan dat we met elkaar gemaakt hebben. Ons motto is: ‘Together is better’. Samen leveren wij onze klanten duurzaam maatwerk, logistieke oplossingen en innovatie door co-creatie.

Met dochterondernemingen op strategische locaties in de verschillende landen zijn we in staat daaraan tegemoet te komen. We werken samen met onze klanten en een divers team van professionals; specialisten op het gebied van materiaalkennis, voedingsmiddelentechnologie, grafisch ontwerp en marktonderzoek. Met elkaar werken wij aan producten op maat, van concept tot marktintroductie. Voor elke schakel van de keten bieden wij specifiek op de klant gerichte, slimme oplossingen!

Ons standaard assortiment bestaat uit: netzakken, jute zakken, papieren verpakking, geweven PP zakken, films, karton, schalen, PET/PP bekers, AGF emmers, FIBC/Big Bags en palletstabilisatiemateriaal. Daarnaast levert NNZ verpakkingen op maat. Voor alle verpakkingen hanteren wij de hoogste normen als het gaat om duurzaamheid, efficiëntie en voedselveiligheid. Onze klanten profiteren dan ook van onze uitstekende inkoopvoorwaarden en hoogwaardige producten.